W dniach 11-13 maja 2022 r. w ramach programu „Poznaj Polskę” uczniowie naszej szkoły wraz z opiekunami zwiedzili Wrocław i Zamek Książ w Wałbrzychu.

Naszą przygodę z Wrocławiem rozpoczęliśmy w Muzeum „Panoramy Racławickiej” podziwiając niezwykłe dzieło malarza lwowskiego Jana Styki i Wojciecha Kossaka. Panorama Racławicka powstała we Lwowie w 100. rocznicę powstania kościuszkowskiego – bitwy stoczonej 4 kwietnia 1794 r. pod Racławicami. Następnie udaliśmy się do pobliskiego Muzeum Narodowego gdzie mogliśmy zobaczyć bogaty zbiór dzieł sztuki ze szczególnym uwzględnieniem artefaktów z terenu Wrocławia i Dolnego Śląska. Kiedy dotarliśmy na Ostrów Tumski, najstarszej części miasta będącej niegdyś wyspą, naszą uwagę przykuła pochodząca z XIII wieku Archikatedra św. Jana Chrzciciela, która uchodzi za pierwszą w pełni gotycką świątynię na ziemiach polskich.

Drugiego dnia zwiedziliśmy uznaną za obiekt światowego dziedzictwa UNESCO Halę Stulecia, podziwiając po drodze okolicę: Pergolę z Fontanną Multimedialną oraz Ogrodem Japońskim. Po wysłuchaniu ciekawych informacji dotyczących wystawy stałej Hali Stulecia, pani przewodnik zaprowadziła nas do Ogrodu Botanicznego Uniwersytetu Wrocławskiego, w którym mogliśmy oglądać wiele gatunków roślin i drzew. Spacerując po Wrocławskim Rynku poznaliśmy mi.n. historię pochodzących ze Średniowiecza Kamienic Jasia i Małgosi oraz ulicy Jatki wpisanej do rejestru zabytków województwa dolnośląskiego. Zobaczyliśmy również jeden z głównych zabytków architektonicznych Wrocławia – Stary Ratusz – jeden z najlepiej zachowanych historycznych ratuszy w Polsce. Piękna pogoda sprzyjała poszukiwaniu krasnali, których pokaźna liczba stale rośnie.

Następnego dnia wyjechaliśmy do oddalonego o 80 km Wałbrzycha, żeby zwiedzić trzeci co do wielkości zamek w Polsce. Zamek Książ urzekł nas zarówno bogato zdobionymi komnatami jak i liczbą pomieszczeń (ponad 400!). Zainteresowała nas przede wszystkim historia rodu Hochbergów i księżnej Daisy, która stała się jedną z najbardziej znanych postaci Zamku Książ.